(Szacunkowy czas czytania: 2 min.)

Czy zdarzyło ci się widzieć prezentację, której ostatni slajd zawierał słowa „Dziękuję za uwagę”?
Pytam o to na szkoleniach. Czasem nie tylko widzę potakiwanie, ale i słyszę „o, nawet sam tak robię”.
TO JEST BŁĄD! Dlaczego? I co robić zamiast?

„Dziękuję” to miły zwrot grzecznościowy. Taki jak „dzień dobry”, „do widzenia”, „miłego dnia”, „przepraszam”, „wszystkiego najlepszego”, „trzymaj się” i wiele innych.

Czy jednak witając się z kolegą wyciągasz telefon i pokazujesz mu przygotowany zawczasu ekran powitalny z napisem „Cześć, co u ciebie słychać?”

Czy na pierwszym slajdzie prezentacji umieszcza się napis „Dzień dobry”?

Czy kiedy wykładowca przypadkowo kichnie, to gorączkowo szuka tabliczki z napisem „Przepraszam”, żeby ją pokazać słuchaczom?

Czy, jeśli prowadzący nie korzysta z rzutnika, zapisuje „Dziękuję” na flipcharcie?

Nie ma to żadnego sensu, za to ma jedno proste wyjaśnienie. Ktoś tak raz zrobił, drugi powtórzył, trzeci zobaczył i pomyślał, że widocznie tak trzeba. Idiotyczny zwyczaj upowszechnił się przez naśladownictwo, jak mówienie „wziąść” i „włanczać” albo włączanie lewego kierunkowskazu na rondzie.

Jaką funkcję ma ostatni slajd? Jeśli ma tylko mignąć na ekranie (tyle, ile trwa wypowiedzenie słów „Dziękuję za uwagę”, czyli jakieś dwie sekundy), to nie ma zupełnie sensu. Jeśli jednak ma towarzyszyć słuchaczom między twoimi słowami, a wyjściem z sali, to co miałoby to być?
Co umieścić na ostatnim slajdzie?

Oto dwa pomysły: dla ambitnych i dla leniwych.

  1. Dla ambitnych: zastanów się, z jaką myślą chcesz zostawić słuchaczy. Czy jest to jakieś pytanie? Główny przekaz, który powtórzyłeś już kilka razy i chcesz, aby został słuchaczom w pamięci? Jakaś historia, plastyczna ilustracja tego, o czym mówiłeś? Cytat do przemyślenia? Wykorzystaj to w ostatnim slajdzie. Pokaż obraz związany z opowiadaną na końcu anegdot albo wyświetl (krótkie!) motto lub pytanie, punkt wyjścia do refleksji.
  2. Dla leniwych: skopiuj na końcu prezentacji slajd tytułowy (czyli pierwszy). W ten prosty sposób zasygnalizujesz słuchaczom, że właśnie zbliża się koniec spotkania i że właśnie przechodzisz do podsumowania.

A ustnie – podziękuj i pożegnaj się. Tylko nie pisz tego na slajdzie!

Dlaczego nie pisać na slajdzie „Dziękuję”?
Ciekawe? Podziel się z innymi, udostępnij to!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Post navigation


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *