(Szacunkowy czas czytania: 5 min.)

Sale szkoleniowe, konferencyjne, szkolne, widowiskowe, teatry, kościoły… Czasem także wiaty z grillem i inne miejsca zupełnie nie kojarzące się ze słowem „prezentacja”. Możesz przemawiać wszędzie, jednak każde miejsce ma swoje zalety i wady. Jak urządzić miejsce prezentacji?

Przed prezentacją koniecznie obejrzyj salę i jeśli tylko możesz, poproś o jej ustawienie tak, by było wygodnie słuchaczom i tobie. Projektanci wnętrz nie zawsze mają o tym pojęcie. Masz kilka możliwości zaaranżowania sali.

Ustawienie kinowe

Słuchacze siedzą w rzędach równoległych do „sceny” (bez stołów).

Zalety: mówca jest w centrum uwagi; optymalne wykorzystanie miejsca. Jeżeli pośrodku (prostopadle do „sceny”) jest przejście, mówca może wejść między słuchaczy. Bardzo ekonomiczne wykorzystanie miejsca w sali.

Wady: bierność osób siedzących z tyłu (trzeba je dodatkowo aktywizować). Jeśli w czasie spotkania jest przewidziane są wypowiedzi słuchaczy (np. pytania lub pomysły), to albo będą oni słabo słyszalni, albo będą musieli wyjść na środek.

Zastosowanie: większość prezentacji (szkolenia, pokazy, przemówienia).

Ustawienie amfiteatralne

Odmiana ustawienia kinowego, przy czym krzesła są ustawione nie w prostych rzędach, lecz w łukach. Dalsze rzędy mogą być wyżej (stąd nazwa).

Zalety: jak w kinowym, przy czym ustawienie amfiteatralne jest bardziej kameralne. Mówca łatwo  może nawiązać kontakt wzrokowy ze słuchaczami.

Wady: jak kinowym. Jeśli łuki będą zbyt podobne do półkola, część słuchaczy może siedzieć bokiem do mówcy, co zmusza do niewygodnego skrętu. Nieco mniej ekonomiczne wykorzystanie miejsca w sali.

Zastosowanie: większość prezentacji (szkolenia, pokazy, przemówienia).

Ustawienie w kręgu

Brak stołów, słuchacze siedzą w kółku (prowadzący/mówca zajmuje jedno z krzeseł).

Zalety: wszyscy zmuszeni do takiej samej aktywności, równość wszystkich obecnych (z prowadzącym włącznie). Łatwo nawiązać kontakt wzrokowy ze wszystkimi uczestnikami spotkania (poza sąsiadami).

Wady: prowadzący nie jest w centrum uwagi. Nie można zastosować rzutnika (bo połowa słuchaczy miałaby ekran za plecami). Nieekonomiczne wykorzystanie miejsca. Takie ustawienie wręcz skłania do osobistych wypowiedzi, co w przypadku spotkań nastawionych na przekazywanie wiedzy może rozbić plan.

Zastosowanie: spotkania dyskusyjne, sesje terapeutyczne.

Ustawienie w podkowę (lub prostokąt)

Słuchacze siedzą za stołami ustawionymi w kształcie litery U lub prostokąta. Prowadzący zajmuje miejsce u wylotu „podkowy” lub na jednym z boków prostokąta (poza nim i ew. współprowadzącymi spotkanie nie ma nikogo obok).

Zalety: wiele sal konferencyjnych jest już urządzonych w taki sposób. Jeśli uczestnicy spotkania coś po kolei relacjonują, mogą mówić ze swojego miejsca.

Wady: nieekonomiczne wykorzystanie miejsca. Jeśli mówca zechce zbliżyć się do słuchaczy, to i tak będzie oddzielony od nich stołem, a ponadto część słuchaczy będzie miał za plecami. W przypadku ustawienia w prostokąt takie zbliżenie w ogóle jest niemożliwe. W przypadku użycia ekranu aż 2/3 słuchaczy będzie siedziało do niego bokiem.

Zastosowanie: narady i spotkania polegające na relacjonowaniu czegoś przez uczestników, gdy prowadzący jest tylko moderatorem (spotkania pracownicze, posiedzenia rad). Mimo popularności takiego ustawienia jest ono mało przydatne do szkoleń (tzn. są ustawienia o wiele lepsze).

Ustawienie bankietowe

Słuchacze siedzą przy stołach (okrągłych lub prostokątnych) rozstawionych w całej sali.

Zalety: możliwość połączenia prezentacji z posiłkiem lub pracą w grupach bez przestawiania mebli. Małe grupy się integrują.

Wady: nawet połowa słuchaczy ma mówcę za plecami i musi się do niego odwrócić.

Zastosowanie: mowy okolicznościowe przy okazji bankietów, warsztaty z podziałem na małe grupy.

Ustawienie konferencyjne

(Dziwna nazwa, bo to bardzo niewygodne ustawienie do prowadzenia konferencji…)

Uczestnicy siedzą przy prostokątnym stole, przy jego dłuższych bokach. Prowadzący siedzi u szczytu.

Zalety: wiele sal konferencyjnych jest już urządzonych w taki sposób. Uczestnicy mogą zabierać głos ze swojego miejsca.

Wady: słuchacze siedzą bokiem do mówcy (więc albo muszą mieć cały czas skręconą głowę, albo zamiast na mówcę patrzą na sąsiada z naprzeciwka). Jeśli pokazywane są slajdy, mówca ma je za plecami (w mniejszych salach dolna część ekranu może być zasłonięta przez mówcę – jak na zdjęciu powyżej – albo ekran musi być bardzo mały). Korzystanie z flipchartu jest jeszcze bardziej utrudnione.

Zastosowanie: tylko narady w małej grupie (np. w zarządzie firmy lub zespole projektowym – na zdjęciu powyżej jest już za dużo miejsc, na granicy komfortu), z wystąpieniami różnych osób siedzących przy stole. Poza tym – raczej na rodzinny obiad…

Ustawienie szkolne

Uczestnicy siedzą za stołami (jedno-, dwuosobowymi lub szerszymi), przodem do „sceny”.

Zalety: zwrócenie wszystkich w stronę mówcy, wygodne notowanie lub praca przy komputerze.

Wady: skojarzenie ze szkołą.

Zastosowanie: szkolenia wymagające notowania, pracy przy komputerze lub pracy z dokumentami.

***

Jak zawsze przy planowaniu prezentacji – najpierw ustal DO KOGO i PO CO chcesz mówić. Aranżacja sali to narzędzie, czyli część odpowiedzi na pytanie „JAK?”.

Zapomnij o tym, że „w naszej firmie/w mojej dotychczasowej karierze zawsze robiło się tak-i-tak” i zastanów się, które ustawienie będzie najlepsze z punktu widzenia celu spotkania. Chcesz coś przekazać coś z pozycji autorytetu? Wybierz ustawienie, w którym mówca jest w centrum (kinowe, amfiteatralne, szkolne). Oczekujesz dyskusji? Wybierz ustawienie, w którym wszyscy się widzą (krąg, podkowa). Uczestnicy będą robić notatki tylko od czasu do czasu? Usuń stoły.

Każda aranżacja sali ma zalety i wady, do pewnych celów się nadaje, a do innych nie. Potraktuj to jak kolejne narzędzie w pracy prezentera.

I pamiętaj, że to ty odpowiadasz za powodzenie spotkania, a nie osoba, która rano ustawiała meble.

Jak urządzić salę do prezentacji?
Ciekawe? Podziel się z innymi, udostępnij to!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Post navigation


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *