(Szacunkowy czas czytania: 2 min.)

Na samym początku określ cel swojej prezentacji.

Zamierzasz zabrać każdemu ze słuchaczy 20 albo 60 minut życia. Co wartościowego dasz im w zamian?

Brak celu, albo cel źle określony, to najczęstsze błędy prezenterów, nie tylko tych początkujących.

1. Ustal, DO KOGO będziesz mówić

Kto będzie cię słuchał?

  • Czy przyszli słuchacze coś już wiedzą na temat, o którym będziesz mówił? Są ekspertami czy zupełnymi laikami?
  • Czy mają jakiś stosunek emocjonalny do tego tematu, czy raczej nie są nim zainteresowani?
  • Czy w czasie prezentacji mogą być pochłonięci czymś innym? (na przykład czy będziesz mówił tuż przed obiadem, albo po ważnym meczu, albo następnego dnia będą oceny okresowe?)

To pozwoli ci lepiej zaplanować prezentację. Inaczej mówi się o wynikach sprzedaży zarządowi, a inaczej pracownikom – co innego ich interesuje, inaczej będą korzystać z tych samych danych.

2. Określ PO CO będziesz mówić

Co słuchacze mają zrobić po twojej prezentacji?

  • Przekazać wiedzę dalej? Opowiedzieć znajomym, zabłysnąć w towarzystwie, zdać egzamin?
  • Zająć jakieś stanowisko? Poprzeć coś, sprzeciwić się czemuś, zagłosować na kogoś?
  • Podjąć jakąś decyzję? Wybrać rozwiązanie A lub B?
  • Podjąć jakieś działanie? Kupić coś, wejść na stronę, umówić się na spotkanie, gdzieś pójść? A może wykonać jakąś czynność, zgodnie z instrukcją którą dostali w prezentacji?

To właśnie jest cel twojej prezentacji: konkretna zmiana w życiu słuchacza. Nie wiedziałby, co napisać na teście, a teraz już wie. Nie miał pewności, czy firma się rozwija czy zwija, a teraz ma. Nie wiedział kim jest Iksiński, a teraz chce zagłosować na niego w wyborach.

Uwaga!
„Przekazanie faktów na temat…” nie jest dobrym celem. Fakty są w książkach i w Internecie, można je znaleźć nie wychodząc z domu. Słuchacz z jakiegoś powodu chce (albo musi) wysłuchać właśnie CIEBIE, zamiast samemu szukać w Google! Dlaczego? Co to zmieni w jego życiu? Twoim celem nie jest „przedstawienie faktów” ale „umożliwienie słuchaczowi wykorzystania tych faktów do…”. To jest ogromna różnica!

3. Zapisz główne pytanie

Jest to najważniejsze pytanie dotyczące tematu prezentacji, na jakie chcesz odpowiedzieć słuchaczom. Masz kilka możliwości ułożenia takiego pytania:

  • Co to jest…? Czym jest…? (np. Co to jest Przemysł 4.0? Kim był Adam Mickiewicz?)
  • Na czym polega…? Jak działa…? (np. Na czym polega technologia blockchain? Jak porusza się Ziemia?)
  • Dlaczego…? (np. Dlaczego głosować na Jana Nowaka? Dlaczego Kazimierza III nazywamy Wielkim?)
  • Jak zrobić…? (np. Jak płacić mniej za ogrzewanie? Jak napisać CV?)

Postaw się na miejscu słuchacza. Co go interesuje w związku z tematem prezentacji? Do czego mu się ona może przydać? Czego chciałby (albo musi) się dowiedzieć?

Bardzo często to główne pytanie staje się tytułem prezentacji.

Gratulacje, masz już cel – wiesz do kogo, po co i o czym będziesz mówić.

Teraz czas na zawartość.

Ciekawe? Podziel się z innymi, udostępnij to!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email