(Szacunkowy czas czytania: 4 min.)

Zakładam, że masz już cel: wiesz do kogo, po co i o czym będziesz mówić.

Rozwiniemy to teraz i wypełnimy treścią.

 

 

Uwaga!
Jeżeli pominąłeś pierwszą część – „Cel prezentacji” – wróć do niej. Naprawdę. Bez tego nie zrobisz dobrej prezentacji. W tym punkcie nie ma drogi na skróty. W przeciwnym razie prezentacja będzie do nikogo, po nic i o niczym. Szkoda czasu twojego i słuchaczy. Określ cel, zgodnie z podanymi przeze mnie zasadami, a potem wracaj tutaj.

1. Wybierz treść prezentacji

„Wybierz”, bo przecież nigdy nie będziesz w stanie przedstawić całej wiedzy związanej z tematem prezentacji. Są informacje ważne i mniej ważne. Między innymi dlatego słuchacz słucha ciebie zamiast szukać w Google – bo ty wiesz, co jest ważne.

Treść prezentacji można wybierać na dwa sposoby: znaleźć informacje, a potem je poukładać, albo najpierw ułożyć plan, a potem wypełnić go treścią. Ten drugi sposób jest łatwiejszy, szczególnie dla początkujących.

Najprościej mówiąc, treścią prezentacji będzie odpowiedź na twoje główne pytanie.

Przykład
Jeżeli tytuł twojej prezentacji brzmiałby „Czym jest zupa pomidorowa?”, to kolejne punkty mogłyby brzmieć: składniki, sposób przygotowania, wartość.

Jeżeli tytuł brzmiałby „Dlaczego warto jeść zupę pomidorową?”, to w kolejnych punktach skupiłbyś się na korzyściach: zupa pomidorowa jest odżywcza, rozgrzewająca i daje dużo potasu.

W powyższych przykładach są po trzy główne punkty, ale nie jest to normą. Chodzi tylko o to, by słuchacz mógł szybko złapać plan prezentacji, jaki przedstawisz mu na początku. 3-4 punkty to wystarczająca liczba.

Te główne punkty rozszerzasz dodatkowo o podpunkty, w zależności od tematu i czasu prezentacji.

Przykład
Punkt „Składniki zupy pomidorowej” można podzielić na cztery podpunkty: baza (wywar z mięsa i warzyw), makaron lub ryż, pomidory lub koncentrat, przyprawy i śmietana.

Gdy już masz gotowe punkty i podpunkty, wypełniasz je treścią wyszukując odpowiednie informacje.

Jak napisałem wyżej, można zacząć od zebrania wszystkich danych i potem je grupować w podpunkty i punkty, ale jest to trudniejsze dla początkujących prezenterów.

Jednozdaniowa odpowiedź na główne pytanie to tzw. Główny Przekaz (news) twojej prezentacji. Powtarzaj go jak najczęściej, bo to on ostatecznie zostanie w głowie słuchaczy.

2. Ułóż wybraną treść w odpowiedniej kolejności.

Prezentacja to nie jest worek, do którego wrzucasz kolejne informacje, ale precyzyjnie zaprojektowana konstrukcja. Chodzi to, by fakty (lub argumenty) układały się w logiczną całość.

Jeżeli prezentujesz dane, uporządkuj je tematycznie.

Jeżeli prezentujesz argumenty, ułóż je od najmniej ważnego do najważniejszego.

Jeżeli prezentujesz rozwiązanie, najpierw opisz problem który chcesz rozwiązać.

Jeżeli twoja prezentacja ma przygotować do wykonania jakiejś czynności, nauczyć jakiejś umiejętności, pokaż to krok po kroku.

PRZECZYTAJ TEŻ: Ukryte pytania słuchaczy.

 

3. Wymyśl wstęp i zakończenie

Układasz je na końcu – tak jak w szkolnym wypracowaniu.

Wstęp ma dwa zadania:

  1. złapać uwagę słuchaczy,
  2. upewnić ich, że są we właściwym miejscu (mówca jest kompetentny, a prezentacja będzie ciekawa).

Jeśli nie wiesz jak zacząć, zacznij od historii związanej z tematem. Historie wciągają. Nawet jeśli prezentujesz twarde dane (na przykład raport finansowy), możesz zacząć od związanej z tym historii.

PRZECZYTAJ TEŻ: Jak zacząć prezentację?

 

Na końcu wstępu powiedz o czym będziesz mówić i z jakich głównych punktów będzie się składać twoja prezentacja (w ten sposób upewniasz słuchaczy, że są we właściwym miejscu).

Zakończenie powinno łączyć treść prezentacji z czasem po prezentacji, zatem:

Jeżeli prezentacja dotyczy danych, a słuchacze mają podjąć na ich podstawie jakąś decyzję – przypomnij jaka główny wniosek płynie z tych danych.

Przykład
Prezentując dane finansowe dla zarządu firmy, w zakończeniu powiedz w jakiej generalnie kondycji jest firma (jest dobrze, warto się rozwijać? jest słabo, trzeba szybko naprawiać?).

Jeżeli celem prezentacji jest przekonanie słuchaczy do czegoś, w zakończeniu przedstaw „żądanie akcji”, czyli wprost wezwij do konkretnego działania.

Przykład
Prezentując nowy produkt potencjalnym klientom, w zakończeniu zaproś do złożenia zamówienia i powiedz jak to najłatwiej zrobić.

Jeżeli prezentujesz metodę wykonania jakiejś czynności, w zakończeniu wprost wezwij do jej wykonania, najlepiej wskazując termin.

Przykład
Prezentując sposób zakładania bloga na Wordpressie, na zakończenie wezwij do założenia takiego bloga jeszcze dzisiaj i przesłania ci linku na wskazany adres mailowy.

PRZECZYTAJ TEŻ: Jak kończyć prezentację?

PRZECZYTAJ TEŻ: Żądanie akcji jak dobry cel

 

Otrzymaliśmy w ten sposób wartościową, uporządkowaną treść dostosowaną do celu twojej prezentacji. Teraz dopracujemy jej formę.

Ciekawe? Podziel się z innymi, udostępnij to!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email