(Szacunkowy czas czytania: 4 min.)

poprzednim tekście poznałeś metodę pitchingu – krótkiej prezentacji projektu dla potencjalnych inwestorów lub sponsorów. Poniżej znajdziesz plan przykładowego pitcha – z branży technologii medycznych.

UWAGA! Poniższy przykład jest oczywiście całkowicie fikcyjny: nazwy „choroba X” i „parametr Y” są przypadkowe, nie ma czegoś takiego jak igrekoforeza i igrekokineza, nie ma firmy Igrek Polska. Sam pomysł nie jest jednak zupełnie abstrakcyjny: zastąpienie badań laboratoryjnych przystawką do smartfona jest możliwe, tak się dziś mierzy poziom glukozy we krwi osób chorych na cukrzycę. Tego typu innowacje (w medycynie, przemyśle, budownictwie, geodezji, edukacji i wielu innych dziedzinach) wdrażane są przez start-upy, a znalezienie inwestora umożliwia właśnie pitching. Zapoznaj się z tym przykładem i zastąp poszczególne punkty własną treścią.

 

Część I – Problem, który rozwiążesz

 

1.1. Przywitanie (maks. 10 sekund).

Dzień dobry państwu, nazywam się Jakub Innowacki, reprezentuję firmę Igrek Polska.

1.2. Problem – szczegółowo. Pokaż, że go znasz.

Na tym zdjęciu jest pan Jan. Pan Jan ma 52 lata, choruje na X. Powinien regularnie kontrolować parametr Y. W tym celu pan Jan musi co pół roku brać skierowanie od lekarza POZ, odczekać w kolejce na przyjęcie do szpitala, położyć się na dwa dni, zrobić całodobowy pomiar, potem poczekać na wyniki i zanieść opis swojemu lekarzowi.

1.3. Problem – ogólnie. Pokaż, że go rozumiesz.

Choroba X dotyka x% mężczyzn w wieku 45-60 lat, a tendencja jest wzrostowa. Takich panów Janów w samej tylko Polsce jest Z, a miejsc na oddziałach szpitalnych, gdzie wykonuje się takie pomiary tylko N. Koszty hospitalizacji chorych cierpiących na X w celu wykonania badań w zeszłym roku wyniosły Q. Tymczasem każde opóźnienie w diagnozie, jeśli na przykład parametr Y nagle wzrośnie, może powodować powikłania A, B i C.

1.4. Dotychczasowe alternatywy.

Próbowano wykonywać badania ambulatoryjnie, jednak koszt aparatów do pomiaru parametru Y jest tak wysoki, że kolejki w przychodniach były jeszcze dłuższe, niż do szpitali. Do tego i tak pozostawał problem oczekiwania na wyniki.

 

Część II – Rozwiązanie

 

2.1. Rozwiązanie – zasada działania. Na czym polega wyjątkowość waszego rozwiązania?

Skonstruowaliśmy mikroigrekomierz, urządzenie badające poziom parametru Y w czasie rzeczywistym. Pomiar jest oparty na zjawisku igrekoforezy, czyli na zupełnie innej zasadzie niż klasyczne badanie. Dokładność jest jednak taka sama, a wyniki otrzymuje się natychmiast.

2.2. Rozwiązanie z perspektywy ostatecznego klienta.

Mikroigrekomierz można podłączyć do smartfona przez port micro-USB, a pobranie krwi następuje tak samo, jak w glukometrze, wystarczy mała kropla z palca. Pacjent może to zrobić w każdej chwili, urządzenie przypomni mu o tym sygnałem dźwiękowym. Dane zapisywane są w pamięci telefonu i przesyłane od razu do komputera lekarza.

2.3. Wykonawcy i 2.4. Obecny stan prac.

Urządzenie skonstruował zespół pod kierunkiem doktora Jana Kowalskiego z Akademii Medycznej w M. Technologię igrekoforezy opracował Jakub Nowak, stypendysta Harvardu, w materiałach otrzymają państwo jego artykuł z „World Medicine Review”. Uzyskaliśmy na to patent. Ja zajmuję się kontaktami z przychodniami, w których robiliśmy pierwsze testy z prototypem.

 

Część III – Biznes

 

3.1. Model biznesowy.

Mikroigrekomierze będą wypożyczane pacjentom za pośrednictwem przychodni. Ponieważ nie jest to jeszcze refundowane przez NFZ, wypożyczenie będzie płatne, jako alternatywa do refundowanego badania w szpitalu. Obliczyliśmy jednak, że koszt jednego badania, razem z amortyzacją urządzenia, wynosi D. Po dodaniu marży operatora urządzeń opłata wyniosłaby więc E, co jest rozsądną ceną, biorąc pod uwagę wygodę i szybkość badania. Z badań przeprowadzonych w przychodniach w F i G wynika, że H% pacjentów rozważałaby wypożyczenie takiego urządzenia, z czego połowa jest na to zdecydowana już teraz. W skali całego kraju oznacza to K pomiarów rocznie, czyli roczny obrót w wysokości L.

3.2. Konkurencja.

W tej chwili nie ma na rynku podobnej technologii. We Francji w zeszłym roku wdrożono badania ambulatoryjne, też z użyciem smartfonów. Są one jednak oparte na zjawisku igrekokinezy, a więc zupełnie innym, niż nasze, przez co wyniki są znacznie mniej dokładne. W materiałach jest link do artykułu w „World Medicine Magazine”, z krytycznymi wnioskami.

3.3. Inwestycja i plan działania.

W tej chwili do uruchomienia produkcji – na początku M egzemplarzy – potrzebujemy P złotych. Wtedy w ciągu 3 miesięcy urządzenia trafią do użytkowników, a zatem pierwszy przychód pojawi się w marcu przyszłego roku. Inwestycja zwróci się całkowicie w lutym … roku, wtedy mikroigrekomierze powinny trafić już do 20% przychodni leczących osoby cierpiące na X. Oczywiście wprowadzenie tej metody na listę refundacyjną NFZ przyspieszyłoby ten proces, tu jednak byłyby potrzebne dodatkowe atesty, wykonywane w Wielkiej Brytanii. Ze względu na ich czas i koszt planujemy je, ale dopiero w kolejnym etapie.

3.4. Wezwanie do działania.

W materiałach, które państwo otrzymali, przedstawiamy trzy propozycje państwa inwestycji, różniące się terminami transz i udziałem w zysku. Kolejny krok to ustalenie, która z tych propozycji będzie dla państwa najlepsza. Jest ze mną także doktor Kowalski, który chętnie odpowie na pytania technologiczne, on zna mikroigrekomierz od podszewki. Dziękuję i proszę o pytania.

Wygłoszenie tej prezentacji zajęłoby 5 minut, czyli tyle ile otrzymuje prezenter uczestniczący w ARP Innovation Pitch (programie Agencji Rozwoju Przemysłu mającym na celu kojarzenie dużych inwestorów z innowacyjnymi start-upami). Po każdej prezentacji jest 5 minut na sesję pytań, a potem możliwość dłuższej rozmowy między zainteresowanymi firmami.

Są też inne formaty pitcha – na przykład 20-minutową prezentację zilustrowaną 10 slajdami proponuje Guy Kawasaki. Wszystkie jednak mają taką samą trzyczęściową strukturę: problem, rozwiązanie, biznes.

Podzielisz się swoim pomysłem na pitch?

Plan przykładowego pitcha
Ciekawe? Podziel się z innymi, udostępnij to!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Post navigation


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *