(Szacunkowy czas czytania: 4 min.)

Krytyczne myślenie, opowiadanie historii i myślenie projektowe są niezbędnymi umiejętnościami w każdym zawodzie. W jaki sposób je wykorzystać (a przy okazji ćwiczyć) przygotowując prezentację? [streszczenie z miesięcznika Fast Company]

Zostań ekspertem w dziedzinach, w których maszyny nie mogą nas pokonać (jeszcze). Aby trenować te umiejętności, zastosuj je w swojej najbliższej prezentacji.

To że będziesz guru programu PowerPoint nie wystarczy, aby utrzymać twoje stanowisko pracy w dobie robotów i sztucznej inteligencji (Daren Menabney)

 

1. Krytyczne myślenie

Krytyczne myślenie pomaga nam rozwiązywać problemy przez zadawanie właściwych pytań, tworzenie hipotez, selekcję danych i wykorzystywanie tego wszystkiego, by do sprawy podchodzić obiektywnie. Nic dziwnego, że Światowe Forum Ekonomiczne uznało myślenie krytyczne za czwartą co do ważności umiejętność w 2015 roku i przewiduje, że do roku 2020 awansuje ono na drugie miejsce.

Zacznij od zadawania mądrych pytań dotyczących celów i słuchaczy

Najpierw ustaw prezentację wokół głównego problemu, który chcesz rozwiązać, co przekonuje widzów.

Zapytaj sam siebie:

  • Jaki jest mój cel?
  • Jakie założenia mogę poczynić?
  • Czego mi brakuje?

Następnie pomyśl o tym problemie z perspektywy odbiorców:

  • Co wiedzą, a czego nie wiedzą o przedmiocie prezentacji?
  • Jakie są obawy publiczności?
  • Co ich przekona i zmotywuje?

Jest wówczas mniej prawdopodobne, że padniesz ofiarą własnych uprzedzeń i założeń poznawczych.

Bądź sceptyczny, także wobec swojej pracy

Tworząc prezentację pytaj ciągle „No i co z tego? Co z tego wynika?” Czy ten punkt prezentacji wnosi coś nowego, nową wartość? Czy jest to istotne dla twojego celu i dla publiczności? Jeśli nie, usuń ten punkt.

2. Myślenie projektowe

Myślenie projektowe (design thinking) to tworzenie rozwiązania z perspektywy tzw. końcowego użytkownika i jego potrzeb. Razem z krytycznym myśleniem mogą one wnieść więcej logiki i empatii do twoich prezentacji.

Patrz oczami użytkownika

Stosuj narzędzia takie jak mapa empatii*, aby spojrzeć na swoją prezentację z perspektywy słuchacza. Dzięki temu lepiej zrozumiesz wnioski zdobyte dzięki krytycznemu myśleniu.

Prototypuj

Myślenie projektowe opiera się także na opracowywaniu prototypów. Potraktuj tak szkic swojej prezentacji, wersję 1.0. Przećwicz tę wersję prezentacji przed przykładowymi słuchaczami, na przykład kolegami z pracy. Później zapytaj ich, co działa dobrze, a co chcieliby zobaczyć i usłyszeć inaczej. Wykorzystaj te opinie, aby ulepszyć prezentację i stworzyć wersję 2.0. Jeśli masz czas, możesz powtórzyć ten proces.

3. Opowiadanie historii

Opowiadanie historii (storytelling) to niesamowicie skuteczny sposób na przekonanie, zainspirowanie i poprowadzenie swojej widowni. Wszyscy potrzebujemy tej umiejętności, aby odnieść sukces teraz, a będziemy potrzebować jej jeszcze bardziej. W ten sposób będziemy się odróżniać od naszych przyszłych współpracowników (ludzi i sztucznej inteligencji) nie dorównujących nam w komunikacji, opartej przecież na emocjach.

Opowiadanie historii nie tylko sprawia, że jesteś lepszym prezenterem, ale pomaga przekonać innych, niezależnie od tego czy chodzi o sprzedaż, marketing, przywództwo czy nawet rozmowę o pracę.

Jak to ćwiczyć? To proste: opowiadaj więcej historii w swoich prezentacjach.

Pomyśl o wszystkich historiach, które już znasz: o tobie, twoich kolegach, twojej firmie. Zbieraj nowe, dzięki czemu będziesz mieć większy wybór tworząc następną prezentację. Zacznij od osobistej historii jako lodołamacza, a następnie opowiedz historię o konkurentach, kliencie lub produkcie.

PRZECZYTAJ TEŻ: Jak się przedstawiać, czyli historia bohatera

PRZECZYTAJ TEŻ: Storytelling w prezentacji

Opieraj się na swoich spostrzeżeniach dotyczących słuchaczy i wybierz te z twoich opowieści, które wywołają najlepszą reakcję.

Ćwiczenie tych trzech umiejętności sprawi, że będziesz bardziej efektywnym prezenterem. Już samo to wpłynie na twoją karierę. Kiedy jednak wszyscy musimy zmierzyć się z perspektywą automatyzacji, która uderzy w nasze zawody, umiejętności te zapewnią również bezpieczną pracę i przewagę nad konkurencją.

Powyższy tekst jest streszczeniem artykułu Darrena Menabneya „Exactly how to sharpen essential job skills during your next presentation” opublikowanego w miesięczniku Fast Company (08/2018). Pełna wersja: https://www.fastcompany.com/90220768/3-ways-to-improve-your-presentation-skills.

_________________

*Mapa empatii to graficzne przedstawienie tego, co użytkownik produktu (odbiorca, klient itp.) mówi, myśli, robi i czuje. W praktyce jest to arkusz podzielony na cztery ćwiartki z dodatkowym polem w środku. W środkowym polu zapisuje się/rysuje to, co wiadomo o użytkowniku. W poszczególnych ćwiartkach zapisuje się (lub wkleja na kolorowych samoprzylepnych karteczkach obserwacje z zachowania użytkowników w czasie testowania produktu, a jeszcze lepiej prototypu: wypowiedziane słowa, ujawnione myśli, praktyczne działania i okazywane uczucia. Mapa empatii pozwala zebrać obserwacje na temat różnych użytkowników, aby uzyskać spójny obraz ich potrzeb związanych z produktem.

Podnieś swoje kompetencje dzięki prezentacjom
Ciekawe? Podziel się z innymi, udostępnij to!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Post navigation


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *