(Szacunkowy czas czytania: 3 min.)

Cała wiedza ludzkości została przekazana przy pomocy opowieści i porównań. Nic dziwnego – plastyczne przykłady ułatwiają zrozumienie i zapamiętanie. Jak to wykorzystać w prezentacjach?

Chodzisz do kina i do teatru? Jeśli nie, to zacznij. To prawdziwa skarbnica opowieści, które możesz wykorzystać.

James Bond ratuje świat zagrożony przez jakieś Wcielone Zło. W tle są piękne aktorki, świetne samochody, szpiegowskie gadżety i egzotyczne plenery (jeśli wolisz, możesz zmienić kolejność).

Romeo i Julia chcą żyć razem, ale świat jest temu przeciwny – świat, czyli zwaśnione rody XVI-wiecznych północnych Włoch.

Matylda chce pomścić śmierć brata – dziwisz się jej? Raczej współczujesz i kibicujesz. Przeciw niej staje cały świat: mafia, skorumpowana policja, a przede wszystkim młody wiek. Wspiera ją tylko Leon, a wraz z nim do opowieści wkracza cała masa szczegółów tła, w tym rzemiosło zawodowego zabójcy i roślina w doniczce, jedyny przyjaciel Leona.

Zauważ, że każda z tych opowieści składa się z trzech elementów. Jakich?

Po pierwsze – opowieść ma bohatera.

Bohater to ktoś, z kim możesz się utożsamić. Jeśli podobają ci się filmy z Jamesem Bondem, to pewnie w głębi serca sam chciałbyś być bohaterem, który zawsze zwycięża (a wcześniej przejedzie się tu i tam astonem martinem). Kibicujesz Matyldzie – a może odkrywasz w jej historii część swojej biografii? Szekspir zrobił rzecz jeszcze bardziej genialną: bohaterów jest dwoje, a więc możesz sobie wybrać…

Jak to zastosować w twojej prezentacji? Powiedz, co masz do przekazania z perspektywy słuchacza.

Po drugie – w dobrej historii jest konflikt. Bohater ma cel (albo pragnienie), ale coś mu przeszkadza. W filmowych opowieściach konflikt jest wielowymiarowy i ucieleśniony postacią antagonisty, przeciwnika. James Bond zawsze trafia na jakiegoś Doktora Zło, Matyldę tropi Stansfield, a szczęściu Romea i Julii zagrażają najbliżsi.

Jaki konflikt kryje się w treści twojej prezentacji?

Po trzecie – opowieść ma tło, czyli detale pozwalające słuchaczom (widzom) wyobrazić sobie to wszystko. W filmach tło jest rozbudowane, w prezentacji nie potrzebujemy aż takiej szczegółowości. Wystarczy kilka charakterystycznych elementów: miejsce akcji, przedmiot ważny dla opowieści, cytat jednej z postaci. Coś, co pokazuje, że historia toczy się „gdzieś” i „kiedyś”.

Bohater, konflikt, tło. Łatwo tego użyć, gdy temat jest „miękki”. A co z prezentacją danych?

Wyobraźmy sobie prezentację wyników statystycznych. Nudne? Byłoby mniej nudne, gdyby cyfry, procenty i trendy opowiedzieć, a nie tylko wkleić do tabelki i pokazać słupkami.

Na przykład – jak zaprezentować wyniki egzaminów maturalnych? To mnóstwo danych: wyniki z poszczególnych przedmiotów, wyniki najlepsze i najgorsze, wyniki w rozbiciu na oddziały (w większej szkole), wyniki na tle regionu i kraju… Kto może być bohaterem tej opowieści (czyli tym, z czyjej perspektywy prezentujesz informacje, a zarazem tym, z kim utożsami się słuchacz)? Co utrudniało (lub wręcz utrudniło) bohaterowi osiągnięcie szczęścia? Co jest tłem dla prezentowanych faktów?

Możliwości masz kilka, w zależności od mówcy, celu i słuchaczy prezentacji.

uczniowie – chodzili do szkoły, ale nie dostaną się, biedactwa, na wymarzone uczelnie…

nauczyciele – orzą na ugorze, za marne grosze, uczniowie głąby, to i są skutki…

rodzice – wkurzeni na zły system, który nie przygotował ich genialnych dzieci do egzaminów…

społeczeństwo – płaci na tę całą oświatę swoje podatki, a wyniki są żałosne…

A jeśli wyniki będą zaskakująco dobre? Puśćmy wodze fantazji:

uczniowie – widzieliście, jacy jesteśmy genialni? a tyle się mówi złego o dzisiejszej młodzieży!

nauczyciele – zobaczcie, jakie wyniki osiągnęliśmy mimo trudnych warunków!

rodzice – ależ te nasze dzieci są genialne, choć egzaminy były trudne i stresujące!

społeczeństwo – świetnie wypadamy na tle Europy, świata i kosmosu – my, Polacy!

Tak samo możesz opowiadać o danych z raportu kwartalnego, sondażu wyborczego i budżetu swojej instytucji. Kto jest bohaterem tej opowieści, co mu utrudniało życie, co było tłem?

Storytelling w prezentacji
Ciekawe? Podziel się z innymi, udostępnij to!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Post navigation


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *