(Szacunkowy czas czytania: 3 min.)

Jednym z elementów zakończenia prezentacji jest „Żądanie akcji” czyli konkretna, bezpośrednia prośba lub polecenie skierowane do słuchaczy. Kup, zamów, przyjdź, zagłosuj itd. Dobrym pomysłem jest takie sformułowanie „żądania akcji”, aby mogło być ono celem dla słuchacza.

A co to znaczy dobrze sformułowany cel?

Pewnie słyszałeś o akronimie SMART (cechy dobrego celu po angielsku: specific, measurable, achievable, relevant, time-bound). Na moich szkoleniach, gdy mówię o określaniu celów, używam własnego akronimu – POWER:

P jak „pozytywny” – cel powinien odpowiadać na pytanie „czego chcę, co zrobię”, a nie „czego nie zrobię”, ponieważ znacznie łatwiej zaplanować realizację takiego celu.

O jak „osiągalny” – cel powinien być osiągalny twoim własnym działaniem, zależnym przede wszystkim od ciebie (na przykład „wygranie miliona w totolotka” nie jest przykładem dobrego celu, bo zależy przede wszystkim od przypadku).

W jak „wymierny” – cel powinien zawierać datę i być zapisany tak, aby neutralny obserwator mógł potwierdzić jego realizację („do dnia… zrobię…”, „…pojadę do…”, „…będę miał…”, „…zostanę…”).

E jak „ekologiczny” – tu nie chodzi o ochronę środowiska w znaczeniu przyrodniczym, ale o twoje życie. Dobry cel musi być spójny z twoimi przekonaniami, wartościami, a przy tym nie może demolować twojego otoczenia i dobrych nawyków (chyba, że właśnie zależy ci na całkowitej zmianie na lepsze). Szczególnie uważaj na cele zawodowe – one często bywają nieekologiczne, pochłaniając więcej czasu i zmuszając do większych kompromisów.

R jak „realizowany” – choćby termin realizacji celu był bardzo odległy, musisz rozłożyć jego osiągnięcie na etapy, z których pierwszy zacznie się dziś. Chcesz za 10 lat pojechać w podróż dookoła świata? Świetnie, co w tym celu zrobisz dziś? Co za miesiąc? Co za pięć lat? Jeśli tego nie ustalisz, to za 10 lat będziesz o dziesięć lat starszym człowiekiem wzdychającym „kiedyś miałem marzenie o wielkiej podróży”.

Żądanie akcji, które ma POWER

Przypomnij sobie, jaki cel ma twoja prezentacja – do czego prowadzi, jaki ma być jej efekt po stronie słuchacza, jaką zmianę w nim wywoła?

PRZECZYTAJ TEŻ: Określ cel prezentacji

Czy słuchacz ma coś zrobić? Coś wybrać? Podjąć jakąś decyzję? Poprzeć coś? W jaki sposób?

Teraz porównaj ten cel – działanie, którego oczekujesz od słuchacza – z powyższymi cechami dobrze sformułowanego celu.

P jak „pozytywny”:

  • Czy twoje żądanie akcji mówi „co zrobić”, a nie „czego nie robić”?

O jak „osiągalny”:

  • Czy twoje żądanie akcji jest osiągalne działaniem samych słuchaczy?
  • Czy jest zależne od nich? Czy jest w ogóle realne?

W jak „wymierny”:

  • Czy twoje żądanie akcji jest wymierne?
  • Czy słuchacze wiedzą od ciebie, co konkretnie i kiedy konkretnie mają zrobić?
  • Czy zewnętrzny obserwator mógłby bez wątpliwości określić, czy żądana akcja została przez słuchaczy wykonana?

E jak „ekologiczny”:

  • Czy twoje żądanie akcji jest ekologiczne, to znaczy zgodne z wartościami słuchaczy – nie zdemoluje ich świata?
  • Czy jest zgodne z twoimi wartościami? Czy sam wierzysz, w to co chcesz powiedzieć słuchaczom?
  • Jeśli przekonywałeś słuchaczy do czegoś, z czym być może wcześniej się nie zgadzali – czy argumentowałeś odnosząc się do tego, co jest ważne dla nich?

R jak „realizowany”:

  • Czy słuchacze mają możliwość zrealizować twoje żądanie od razu?
  • Jeśli namawiasz ich do wejścia na stronę internetową – czy ta strona istnieje? Czy da się na nią wejść od razu, ze smartfonów?
  • Jeśli namawiasz do zakupu czegoś – czy można to kupić od razu, na miejscu?
  • Jeśli akcja jest bardziej skomplikowana albo wymaga czasu, to czy słuchacz może od razu zrobić jakiś pierwszy krok? Czy wie, jaki?

Żądanie akcji zgodne z zasadami dobrego celu, ma znacznie większą szansę realizacji!

Pomysł
Zauważyłem, że niektórzy prezenterzy czują opór przed żądaniem akcji. „Żądanie” brzmi tak niegrzecznie, ostro… W rezultacie zakończenie prezentacji jest jakieś nijakie, nieśmiałe, niekonkretne…

Najprostsza porada – dodaj „proszę”. Wejdź, proszę… Przyjdź, proszę… Zagłosuj, proszę…

Czyli:

wersja podstawowa – Kup moją książkę.

wersja nieśmiała – No tak na koniec, prawda, gdyby państwo byli tak dobrzy i rozważyli, ekhem, czy by wam się książeczka jakaś nie przydała, może akurat moja, no cóż, to już państwo sobie sami zdecydują, nieprawdaż…

wersja właściwa – Chcesz dowiedzieć się więcej? Kup, proszę, moją książkę – po prostu kliknij w TEN LINK.

 

PRZECZYTAJ TEŻ: Jak zakończyć prezentację

 

Żądanie akcji jak dobry cel
Ciekawe? Podziel się z innymi, udostępnij to!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Post navigation


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *