Zakładam, że masz już cel: wiesz do kogo, po co i o czym będziesz mówić.
Rozwiniemy to teraz i wypełnimy treścią.
1. Wybierz treść prezentacji
“Wybierz”, bo przecież nigdy nie będziesz w stanie przedstawić całej wiedzy związanej z tematem prezentacji. Są informacje ważne i mniej ważne. Między innymi dlatego słuchacz słucha ciebie zamiast szukać w Google – bo ty wiesz, co jest ważne.
Treść prezentacji można wybierać na dwa sposoby: znaleźć informacje, a potem je poukładać, albo najpierw ułożyć plan, a potem wypełnić go treścią. Ten drugi sposób jest łatwiejszy, szczególnie dla początkujących.
Najprościej mówiąc, treścią prezentacji będzie odpowiedź na twoje główne pytanie.
Jeżeli tytuł brzmiałby “Dlaczego warto jeść zupę pomidorową?”, to w kolejnych punktach skupiłbyś się na korzyściach: zupa pomidorowa jest odżywcza, rozgrzewająca i daje dużo potasu.
W powyższych przykładach są po trzy główne punkty, ale nie jest to normą. Chodzi tylko o to, by słuchacz mógł szybko złapać plan prezentacji, jaki przedstawisz mu na początku. 3-4 punkty to wystarczająca liczba.
Te główne punkty rozszerzasz dodatkowo o podpunkty, w zależności od tematu i czasu prezentacji.
Gdy już masz gotowe punkty i podpunkty, wypełniasz je treścią wyszukując odpowiednie informacje.
Jak napisałem wyżej, można zacząć od zebrania wszystkich danych i potem je grupować w podpunkty i punkty, ale jest to trudniejsze dla początkujących prezenterów.
Jednozdaniowa odpowiedź na główne pytanie to tzw. Główny Przekaz (news) twojej prezentacji. Powtarzaj go jak najczęściej, bo to on ostatecznie zostanie w głowie słuchaczy.
2. Ułóż wybraną treść w odpowiedniej kolejności.
Prezentacja to nie jest worek, do którego wrzucasz kolejne informacje, ale precyzyjnie zaprojektowana konstrukcja. Chodzi to, by fakty (lub argumenty) układały się w logiczną całość.
Jeżeli prezentujesz dane, uporządkuj je tematycznie.
Jeżeli prezentujesz argumenty, ułóż je od najmniej ważnego do najważniejszego.
Jeżeli prezentujesz rozwiązanie, najpierw opisz problem który chcesz rozwiązać.
Jeżeli twoja prezentacja ma przygotować do wykonania jakiejś czynności, nauczyć jakiejś umiejętności, pokaż to krok po kroku.
PRZECZYTAJ TEŻ: Ukryte pytania słuchaczy.
3. Wymyśl wstęp i zakończenie
Układasz je na końcu – tak jak w szkolnym wypracowaniu.
Wstęp ma dwa zadania:
- złapać uwagę słuchaczy,
- upewnić ich, że są we właściwym miejscu (mówca jest kompetentny, a prezentacja będzie ciekawa).
Jeśli nie wiesz jak zacząć, zacznij od historii związanej z tematem. Historie wciągają. Nawet jeśli prezentujesz twarde dane (na przykład raport finansowy), możesz zacząć od związanej z tym historii.
PRZECZYTAJ TEŻ: Jak zacząć prezentację?
Na końcu wstępu powiedz o czym będziesz mówić i z jakich głównych punktów będzie się składać twoja prezentacja (w ten sposób upewniasz słuchaczy, że są we właściwym miejscu).
Zakończenie powinno łączyć treść prezentacji z czasem po prezentacji, zatem:
Jeżeli prezentacja dotyczy danych, a słuchacze mają na ich podstawie podjąć jakąś decyzję – przypomnij, jaki główny wniosek płynie z tych danych.
Jeżeli celem prezentacji jest przekonanie słuchaczy do czegoś, w zakończeniu przedstaw “żądanie akcji”, czyli wprost wezwij do konkretnego działania.
Jeżeli prezentujesz metodę wykonania jakiejś czynności, w zakończeniu wprost wezwij do jej wykonania, najlepiej wskazując termin.
PRZECZYTAJ TEŻ: Jak kończyć prezentację?
PRZECZYTAJ TEŻ: Żądanie akcji jak dobry cel.
Otrzymaliśmy w ten sposób wartościową, uporządkowaną treść dostosowaną do celu twojej prezentacji. Teraz dopracujemy jej formę.