(Szacunkowy czas czytania: 2 min.)
Polskiego odpowiednika tej nazwy jeszcze nie ma, a szkoda bo pitch (czyt. picz) brzmi po polsku fatalnie… Chodzi o krótką, pozbawioną dygresji prezentację pomysłu. Start-up szuka inwestora do projektu biznesowego, który oprócz potencjalnych zysków niesie ze sobą także ryzyko, dlatego pokazuje mu pitch.
W słownikach można znaleźć informację, że pitch pochodzi od łacińskiego “pix” czyli ‘smoła’, a w dawnym angielskim “to make a pitch” mogło oznaczać ‘przykleić’, ‘pchnąć’, ‘wchodzić na oślep’ albo ‘składać ofertę’. Duży rozrzut znaczeń… W każdym razie dziś pitching to zwięzłe, zachęcające prezentowanie nowych pomysłów.
Część I – Problem, który rozwiążesz
1.1. Przywitanie. Krótko się przedstaw (maks. 10 sekund).
1.2. Problem – szczegółowo. Powiedz, kim jest typowy użytkownik rozwiązania, które za chwilę przedstawisz (indywidualny klient? firma? instytucja? jaki mają kłopot?). Pokaż, że znasz problem – opowiedz o nim podając konkretny przykład jego wystąpienia.
1.3. Problem – ogólnie. Powiedz coś więcej, pokazując szerszy kontekst. Pokaż, że rozumiesz istotę problemu i że “odrobiłeś lekcję”. Ilu ludzi albo ile firm (instytucji) ma ten kłopot? Jakie to powoduje skutki (na przykład jakie straty)?
1.4. Alternatywa. Każdy problem powoduje, że ludzie albo próbują się z nim pogodzić, albo próbują go rozwiązać, tylko im na początku nie wychodzi. Jak jest w twoim przypadku? Powiedz, jak do tej pory użytkownicy próbowali sobie z tym poradzić i dlaczego to nie dało efektu.
Pomysły na slajdy: zdjęcie przedstawiające skutki wystąpienia problemu, zdjęcia (nieudanych) alternatywnych rozwiązań.
Część II – Rozwiązanie
2.1. Rozwiązanie – zasada działania. Powiedz krótko na czym polega rozwiązanie. Mów jak najprościej. Jeśli musisz użyć jakiegoś specjalistycznego określenia, pozwól słuchaczowi zrozumieć o co chodzi. Na czym polega wyjątkowość waszego rozwiązania?
2.2. Rozwiązanie z perspektywy ostatecznego klienta. Powiedz coś więcej o rozwiązaniu, ale z punktu widzenia użytkownika. Pokaż, dlaczego twoje rozwiązanie może być chętnie wybierane.
2.3. Wykonawcy. Dopiero teraz powiedz coś o zespole. Przedstaw tylko osoby zajmujące główne funkcje i tylko te informacje biograficzne, które mają znaczenie dla projektu.
2.4. Obecny stan prac. Jeśli projekt wyszedł poza fazę planów (macie prototyp, patent, przeprowadziliście badania) – wspomnij o tym. Jeśli macie na koncie pierwsze wdrożenia, warto je pokazać.
Pomysły na slajdy: zdjęcie lub rysunek samego rozwiązania (na przykład urządzenia w działaniu, jeśli mówisz o urządzeniu), schemat zasady działania, zdjęcia członków zespołu, zdjęcie wdrożenia. Oczywiście jeśli możesz pokazać prototyp na żywo, to będzie znacznie lepsze od zdjęcia.
Część III – Biznes
3.1. Model biznesowy. Pokaż, jak firma będzie zarabiać na rozwiązaniu. Podaj kilka liczb, ale wybierz tylko te najważniejsze (cena, wielkość rynku, spodziewany obrót).
3.2. Konkurencja. Powiedz, jak twój projekt wygląda na tle innych rozwiązań obecnych na rynku. Zbierz dane i mów prawdę – niech inwestor usłyszy to po raz pierwszy od ciebie (a nie od asystentki, której i tak zleci zebranie informacji, żeby cię sprawdzić…).
3.3. Inwestycja i plan działań. Przedstaw potrzeby finansowe i harmonogram (“kamienie milowe” – kolejne kroki, jeśli inwestycja dojdzie do skutku, z datami realizacji). Czego brakuje, żeby zacząć?
3.4. Wezwanie do działania. W przypadku prezentacji inwestorskiej zaproś do zapoznania się z propozycjami współpracy i do zadawania pytań.
Pomysły na slajdy: schemat modelu biznesowego – kółka i strzałki nadal są w modzie; oś czasu z kolejnymi “kamieniami milowymi”; wykres kołowy z proporcjami 3-5 głównych części budżetu.
Zwykle nie zalecam umieszczania logo twojej firmy gdzie się da. Jednak w tym wypadku logotyp (czyli symbol z nazwą) w stałym miejscu na każdym slajdzie to bardzo dobry pomysł – chodzi o to, by słuchacze zapamiętali twoją firmę w zestawieniu z tym, o czym mówiłeś.